Dijous 7

Dia intens avui on hem compartit moltes experiències. Primer, Pablo Cuenca, professor de física i química que pertany a la Xarxa d’Educadors/es per a una Ciutadania Global d’Intermón-Oxfam, ell ha reflexionat sobre cap on va i pot anar l’educació actualment. Ha presentat el projecte Conncectant Mons que realitza amb els seus alumnes, iniciativa molt interessant amb una visió clarament global i transformadora.

Seguidament una sessió de treball amb professorat universitari ha servit per veure i intercanviar experiències, projectes docents i trobar possibilitats i oportunitats d’intercanvi. Els ponents convidats han estat: Marta Simón (ICE-UAB), Agustí Pérez (Institut per la Sostenibilitat – UPC), Ramon Bragos (Dept. d’Enginyeria Electrònica, Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació), M. Rosa Estela i Àlvar Garola (Dept. Enginyeria Civil i Ambiental, Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona).

IMG_2641

OBJECTIUS DE LA SESSIÓ
Conèixer experiències d’intercanvi entre professorat de secundària i d’universitat i valorar les oportunitats i interessos d’aquests intercanvis.

APORTACIONS INTERESSANTS I IDEES CLAU
Pablo Cuenca ha llençat les següents preguntes per saber d’on venim i cap a on volem dirigir el canvi en l’educació. 
Quina escola tenim?
Una on la mainada ha d’eixir tota vestida pel mateix patró, i si no queda fora del sistema, on l’aprenentatge per acumulació es troba desvinculat del context i compartimentat, on la professió docent està desprestigiada, on la transmissió de coneixement és unidireccional, on es viu sota la dictadura del llibre de text. Una escola aïllada del seu entorn i malgrat tot massa dirigida de vegades pel sistema econòmic i laboral.

EscolaBancariaTonnuchi

Quina escola volem? Una educació reflexiva, crítica, orientada a l’acció en i des del conflicte (com els grups de mediació i convivència), una escola interdisciplinar, amb perspectiva local i global per treballar valors com la justícia i la solidaritat. En definitiva, una escola generadora d’una ciutadania global.
Com són els ciutadans globals? Conscients dels reptes del món, amb una dignitat, unes obligacions i uns drets (que poden reivindicar), s’indignen amb les injustícies i defensen els Drets Humans, són agents d’acció, participatius, compromesos, respecten la igualtat de les persones i la defensen.
Quin paper hi té el professorat en aquests aspectes? El cos docent és la part central en tan que pot actuar amb certa llibertat a classe. No cal delegar tant a les administracions, famílies o llibres. Toca reivindicar-se com a actors de canvi per ser valorats i legitimar-se. Es pot començar per exemple fomentant més diàleg amb l’alumnat, fer les aules participatives, més democràtiques, flexibilitzar el temps i l’espai… En el curs estem veient com de clau és la metodologia, que no té perquè anar en detriment de l’ensenyament de continguts.

Educació per a la ciutadania global. Presentació de Pablo Cuenca

En la segona part de la sessió, el professorat universitari ha presentat diverses iniciatives docents, amb voluntat innovadora en les classes dels graus i altres amb l’objectiu de connectar el món universitari amb els IES. Marta Simón ens explica el programa Argó, a partir del que l’ICE UAB acull propostes de treball col·laboratiu entre universitat i seucndària. Aquest organitza des de premis per als treballs de recerca (TR) a grups de treball amb docents. Ramon Bragos, de l’ETSE de Telecomunicacions UPC comenta el programa de beques per estudiants que realitzen el TR. Fan cursos de programació i concursos de robòtica a l’estiu amb la idea d’acabar anant més enllà, tenir una idea pel TR i ampliar el robot per a alguna aplicació concreta. Àlvar Garola i M.Rosa Estela han mostrat un exemple d’experiència cooperativa entre professors de diferents àrees del Grau d’Enginyeria Civil de la UPC per tal de donar transversalitat als continguts estancs de les assignatures de primer curs d’economia i càlcul, radicalment diferents en metodologia i contingut. En aquest cas treballen a a partir de l’aplicació dels continguts a l’estudi d’un cas real de cooperació sobre subministrament d’aigua a Tanzània.

Experiència de projecte interdisciplinar amb mirada global a enginyeria. Rosa Estela i Àlvar Garola

Finalment, en la dinàmica per grups hem intentat resoldre les 3 preguntes següents, intercanviant idees i buscant oportunitats conjuntament professorat de secundària i universitat.


CONCLUSIONS

  • Tot allò que fas a l’aula (i també el que no fas) té un valor educatiu i construeix ciutadania.
  • No podem fugir de la política a l’aula, és present al món que envolta l’alumnat. Això no vol dir parlar de partits polítics, però cal ser conscients que la política és present sempre en el fer de les persones en menor o major mesura.
  • El debat de treballar el coneixement de forma global, transversal i interdisciplinar, així com la mirada social i transformadora, també es troba a les universitats.
  • Treballar els continguts transversalment no necessàriament implica una pèrdua de rigor o de nivell dels conceptes.


RECURSOS COMPARTITS

  • Connectant Mons: projecte d’intercanvi entre alumnes de diferents països per afavorir el diàleg intercultural, facilitar un espai virtual d’aprenentatge cooperatiu i reflexionar sobre les causes de la desigualtat global. El treball es fa en paral·lel amb els altres centres d’arreu del món i cada un posa a la xarxa les seues conclusions. El producte final és una elaboració col·laborativa per afavorir la difusió del tema fora de la classe.L’important és el procés, fent incidència en la metodologia (fer les coses de forma diferent). El projecte es pot usar pel treball de recerca, per tutoria per aprenentatge amb servei comunitari. També encaixa si es treballa per competències. A més, l’experiència ha mostrat els beneficis en els grups adaptats, que de cop esdevenen protagonistes de l’escola i aquesta part emocional és realment beneficiosa per aquests joves.
  • Kaidara: plataforma de continguts, pràctiques didàctiques, etc. Molt recomanable l’apartat d’experiències compartides del professorat.
  • Col·lecció Ciutadania Global d’Intermón Oxfam:


METODOLOGIA DE LA SESSIÓ
1.
Ponència de Pablo Cuenca, professor de física i química que pertany a la Xarxa d’Educadors/es per a una Ciutadania Global d’Intermón Oxfam.

2. Taula rodona entre el professorat de secundària del grup del curs i professorat universitari per compartir experiències i intercanviar idees.

3. Dinàmica de debat (World Caffe) on el grup s’ha dividit en tres, cada un encara una pregunta i en plasma les idees que en sorgeixen en un paper d’embalar. Passada una estona tots els membres dels grups roten cap als altres murals, menys un que es queda a rebre el grup següent per explicar-li el procés de debat anterior i les conclusions, convidant el nou grup a seguir el debat a partir d’aquestes. Aquesta persona segueix anotant les noves idees sorgides amb els nous companys, amb la responsabilitat de, en acabar tots els grups, fer un relat al gran grup dels debats dels diversos grups sorgits entorn aquella pregunta. Activitat conduïda per Laia Torres.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s