Dimecres 6

Avui en Quique Vergara, professor dels Maristes Badalona i del Departament de Didàctica de les Ciències de la UAB, ha mostrat com el currículum convida també a un enfocament social de l’ensenyament científico-tècnic.
En la segona fase, hem conegut i reflexionat sobre diversos projectes i experiències EPD i APS (aprenentatge per servei) que ens han dut l’Iris Boadella (de la Lliga dels Drets dels Pobles), la Carol Pujades (de l’Assemblea de Cooperació per la Pau) i l’Àlex Bota (professor de ciències als Jesuïtes de Casp).


OBJECTIU DE LA SESSIÓ

Conèixer i valorar el marge que ens dóna el currículum per ensenyar les competències científico-tècniques i alhora educar per la transformació social. Finalment, veure experiències concretes des de diferents possibilitats que ofereix el currículum.


APORTACIONS INTERESSANTS I IDEES CLAU

Quique Vergara
En el triangle del desenvolupament format pels termes ecologia, economia i equitat, sovint s’oblida aquest darrer terme. La part més social del desenvolupament. Però de fet, el currículum oficial de competències científico-tècniques ja incideix en la vessant social, com per exemple la sostenibilitat. El currículum convida a fer una educació global i a no separar ciència i societat, analitzant el seu impacte dins la societat i no només presentant la ciència dins d’aquesta. Tanmateix, malgrat el currículum orienta cap aquest camí, hi ha d’haver un procés personal del docent darrere l’aplicació d’aquest àmbit. Incorporar aspectes d’educació global a l’aula és un valor.
Per exemple, en les classes de tecnologia es pot parlar del dret a l’accés, entès com tenir les possibilitats mínimes per a una vida digne per a tothom (sent literalment tothom del planeta i les generacions futures). Aquests mínims ja estan recollits a la Declaració Universal dels Drets Humans i entre ells es troba el dret a l’accés a les tecnologies. Com poden ajudar aquestes? Què és realment bàsic? És cert que les necessitats són diferents per cada persona segons les seves prioritats però és clar que són legítimes per a tothom. Així doncs, es pot mostrar aquesta vessant clara de la tecnologia, impactes moltes vegades beneficiosos però cal ser crítics amb qui fa ús d’aquesta tecnologia, com i a on. Tampoc cal oblidar els efectes negatius: en la sessió surten exemples coneguts com el del coltan dels dispositius mòbils. Tot plegat són realitats significatives de mostrar als alumnes.
Vergara remarca que potser no cal pretendre canviar algunes actituds, com els hàbits de consum, però sí fer que els alumnes s’adonin que la seva veu té capacitat d’incidència. Ara i en el demà. Mostrar-los i desenvolupar la seva capacitat d’acció, de denúncia. Donar-los experiències d’èxit on puguin fer palès una denúncia de desigualtat sí que genera un canvi vers el model d’educació transformadora. Aconseguir això ja justifica l’activitat en sí mateixa més enllà òbviament de l’aprenentatge conceptual i procedimental. L’aprenentatge actitudinal també hi és i el canvi personal pot generar canvi a nivell de societat. L’educació és un motor per al canvi cultural i social, no ho oblidem.

Iris Boadella
Ens presenta un projecte d’educació a través del servei comunitari (APS) que es va dur a terme a l’IES el Til·ler de les Franqueses del Vallès. Es van treballar aspectes d’incidència i sensibilització amb alumnes de 3r d’ESO. Després d’una unitat didàctica on tractaven què eren els conflictes armats, els seus impactes en general i en les dones en particular, i el paper de la mobilització i la participació de les dones en la construcció de pau, es van fer tallers de comunicació i xarxes socials. Finalment, els 20 joves que van participar en el servei van iniciar una campanya d’incidència contra la violència a través de les xarxes. En grups van gravar i elaborar un vídeo com a material de campanya, i després els van difondre fora de l’institut, amb ressò fins i tot a la premsa local. El resultat: 3 campanyes contra la violència de gènere, una contra el maltractament animal i una sobre el racisme en l’esport.

Projecte de Servei Comunitaria l’IES El Til·ler

Carol Pujades
Des de l’Assemblea per la Pau es realitzen diversos projectes de formació, formal i no formal, per tal d’incorporar l’EPD al centres educatius. Un d’ells és el l’assessorament en els treballs de recerca de batxillerat, de qualsevol àrea, per tal de donar-los una mirada transformadora. El suport a l’alumne es dóna en paral·lel amb el del tutor (en tot moment es manté la implicació del personal docent) i es dóna tant a través de personal expert de l’Assemblea com a través dels ex-alumnes del projecte que havien sigut assessorats quan ells feien el treball.
A més de la realització del treball, la iniciativa busca aprofitar els estudiants com a agents de canvi, local i global. L’Assemblea també crea premi per als treballs de recerca on els guanyadors realitzen un viatge al Marroc per viure la cooperació de primera mà.

Àlex Bota
Davant la problemàtica de lligar els coneixements de les àrees de socials i naturals, els professors responsables d’aquestes matèries dels Jesuïtes de Casp van dissenyar una activitat transversal i integradora. Àlex Bota recalca aquesta feina d’equip, ja que d’això depèn transmetre a l’alumnat un coneixement lligat i integrat.
Fugint de l’òptica caritativa i emotiva dels tractar les problemàtiques globals, van buscar treballar aquests aspectes a través dels indicadors objectius. L’activitat, anomenada Panamericana i adreçada a 1r d’ESO, treballa els éssers vius des de ciències naturals, i les climes des de socials. Aquesta consisteix en un viatge latitudinal a través del continent americà per la carretera Panamericana. El recorregut del viatge para en diverses localitzacions, on cal investigar diversos aspectes bio-climàtics. L’alumnat treballa en un grup de 3 alumnes amb diferents rols cadascú: meteoròleg (estudia el clima), metge (recull indicadors de salut, demogràfics, malalties endèmiques i vacunes necessàries per al viatge) i el biòleg (estudia la biodiversitat). Amb tot plegat analitzen la zona a través d’aquesta recerca d’informació en les pàgines web proporcionades pel professorat (recerca pautada). Això permet als alumnes tenir una visió global, comparar els països i fer-se preguntes (Per què l’esperança de vida és diferent segons el país? Per què la mortalitat infantil varia tant? Etc.). La feina feta és compartida a través del GoogleDocs i del diari de treball realitzat diàriament.


CONCLUSIONS

  • Educar per la transformació social alhora que s’ensenyen les competències científico-tècniques pot ser difícil si hi ha inestabilitat i falta de continuïtat en els equips de professorat dels centres, però l’actitud del professor és un valor. Si hi ha ganes, il·lusió i el marc legal t’ho permet: endavant!
  • Fent projectes d’educació transformadora sacrifiques treballar certs continguts en profunditat. Però no treballant-hi també sacrifiques altres demandes del currículum competencial. És un balanç a controlar pel professorat.
  • Tota temàtica pot ser socialment transformadora, només cal donar-li l’enfocament que així ho permeti.
  • L’educació transformadora també és transmetre a l’alumnat la capacitat d’acció que pot arribar a tenir.
  • El reconeixement de les bones pràctiques que fan els docents és vital, cal fer-les visibles i comunicar-les per a compartir-ho, facilitar recursos a altres docents i encomanar la iniciativa.
  • L’aprenentatge -servei (APS) permet obrir el centre al seu entorn i obliga als centres a cooperar amb altres entitats (ONGs) per a un objectiu comú beneficiós per ambdues parts. Treballar junts trenca estereotips mutus i millora  molt els projectes educatius. El Servei Comunitari és una gran oportunitat.


RECURSOS COMPARTITS


METODOLOGIA DE LA SESSIÓ
1.
Ponència d’Enrique Vergara, professor de ciències als Maristes Badalona, sobre el marge que deixa el currículum per a treballar l’educació per a la transformació social.

2.  Taula rodona conduïda per Laia Torres amb Iris Boadella, Àlex Bota i Carol Pujades, on s’han compartit i debatut experiències, projectes i bones pràctiques per tal d’introduir l’educació per a la justícia global a la pràctica docent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s